Okrem zmien parkovacej politiky mesta Zvolen, rezonovala na tohto týždňovom zasadnutí zastupiteľstva aj téma mestskej hromadnej dopravy. Nová zmluva s dopravcom SAD Zvolen je pritom účinná len od júla minulého roka. Ako však teraz vyšlo najavo, dopravca si už vlani na jeseň začal nárokovať zvýšenie platieb.

O prevádzku MHD vo Zvolene sa v roku 2021 uchádzali najskôr traja, v elektronickej aukcii napokon dvaja uchádzači. Dlhodobý dopravca SAD Zvolen napokon zvíťazil s ponúknutou cenou  2,04 eur (bez DPH) za odjazdený kilometer. To malo predstavovať sumu 23 777 713 eur (bez DPH) za celých desať rokov trvania zmluvy, ktorá začala plynúť od júla 2022.

Zmluva síce počíta s možnosťou zvýšenia cien s ohľadom na infláciu, to ale podľa dopravcu nie je dostatočné. SAD Zvolen sa už v októbri 2022 obrátila na mesto so žiadosťou o navýšenie práve s ohľadom na výrazné zvýšenie cien vstupov.

„Dodávateľ zároveň deklaroval, že bez navýšenia resp. úpravy výpočtu preukázanej straty, tak aby bola navýšená cena služby, nedokáže zabezpečiť uvedenú službu a pravdepodobne bude musieť od zmluvy odstúpiť,“ vysvetľuje zvolenská samospráva. Podľa nej dopravca preukázal zvýšenie niektorých cien vstupov o viac než 30%. Úrad si vypracoval analýzu, na základe ktorej poslancom predložil materiál s návrhom na zvýšenie jednotkových cien pre dopravcu.

Hneď maximálne možné zvýšenie bez novej súťaže

Podľa mesta je 10% navýšenie pôvodných cien „vzhľadom na súčasné ceny najvýhodnejšie riešenie v porovnaní s možnosťou vyhlásenia novej súťaže“. Mnohých poslancov však požiadavka dopravcu, ktorá prišla tak rýchlo po realizácii novej súťaže, nepríjemne prekvapila.

Poslanec Jaroslav Stehlík (nez.) upriamil pozornosť práve na verejné obstarávanie spred dvoch rokov, kde súťažil o dodávanie služieb MHD aj druhý uchádzač Autobusy Karlovy Vary. „Rozdiel medzi týmito uchádzačmi bol 245 287 eur za celé obdobie. Teraz, keď to týmto spôsobom navýšime jednorazovo o 10% sumu pre terajšieho dodávateľa, jedná sa o zvýšenie viac ako 1,677 milióna eur,“ upozornil.

Práve desaťpercentné navýšenie je podľa zákona najvyšším možným, ku ktorému možno s vysúťaženým dodávateľom pristúpiť bez toho, aby bolo nutné realizovať novú súťaž. Postup si mesto overilo aj s Úradom pre verejné obstarávanie.

„Keby prišlo odstúpenie od zmluvy od dopravcu, tak by bolo neplatné. Lebo to, že on nedosahuje zisk, lebo si to zle vypočítal a súťažil neférovo voči iným súťažiteľom, že oproti triezvejším uchádzačom podpaľoval cenu, tak nie že má nemožnosť plnenia. Má autobusy, zamestnancov, všetko. Len je v riziku, že nedosiahne zisk. A to je riziko podnikania. Bolo fér sa s nimi dohodnúť, keď to nechcete robiť za tieto peniaze, o preukázateľné náklady vám to navýšime, ale ukončime to a robte to len dovtedy, kým neurobíme nové verejné obstarávanie. My nevieme, či by nám tí súťažitelia za nimi dnes neponúkli lepšie podmienky, ako ideme dohodnúť terajším dodatkom,“ poukázala poslankyňa Martina Mészáros Bariaková (OĽANO, NOVA, KÚ, Zmena zdola).

„Či by bolo odstúpenie platné alebo nie by sme nerozhodovali my, ale súd. Na dohodu navyše treba dve strany a tá jedna sa k tomu postavila tak, ako sa postavila,“ reagovala prednostka MsÚ vo Zvolene Soňa Šáliová.

Pozitívne slová na dopravcu ale nenachádzali poslanci naprieč poslaneckým spektrom. „Najjednoduchšie je požiadať o dodatok a mať doplatené, ale keby sa možno sfunkčnil výber cestovného, ktorý podľa všetkého nie je plne funkčný a nefunguje spoľahlivo, tak by sa financie na dopravu získali aj tak, ako sa získať majú,“ poukázal poslanec Ján Beljak (SaS, KDH, KÚ, Za ľudí, Spolu-OD, DS, OKS) na ďalší z problémov, ktoré sprevádzajú súčasného dodávateľa SAD Zvolen.

„Vôbec ma neprekvapuje jednotný názor v tom, že túto akciu vnímame zo strany dodávateľa ako nekalú praktiku. Minimálne ako nemorálne a neetické konanie. Ale nešiel by som do vyjadrení, že sa obchádza zákon, pretože zákon o VOO umožňuje desaťpercentné zvýšenie vysúťaženej sumy. Je potrebné povedať, že nie sme jediná samospráva, ktorá mala problém so SAD Zvolen,“ povedal druhý viceprimátor Ľubomír Zdút – Šťastný (nez.) s poukázaním na niekdajší spor dopravcu s BBSK. „Nateraz platí, že sa jedná o víťaza súťaže, ktorý preukázal zvýšené náklady. Máme možnosť to rešpektovať, alebo máme možnosť isť do novej súťaže, kde vám garantujem, že tie náklady určite budú vyššie. A ja sa nebudem pozerať na to, ako si pílime konár pod sebou a ideme do novej súťaže, z ktorej vzíde zmluva o päť až sedem miliónov drahšia,“ dodal však zároveň druhý viceprimátor.

Poslanci napokon zvýšenie schválili. „My stopercentne robíme najlepší krok, aký je dnes možný urobiť, aby to bolo pre nás čo najlacnejšie a najvýhodnejšie. Preto sme pristúpili k tomuto kroku,“ uviedol na záver diskusie primátor Vladimír Maňka.