
ŽOS Zvolen sa zameriava najmä na obnovu a servis koľajových vozidiel. Nákupom nových strojných zariadení zvyšujú zvolenské opravovne a strojárne štandard opráv v železničnom priemysle. Štyri nové zariadenia, ktoré zabezpečia presnejšiu, rýchlejšiu a ekologickejšiu opravu dvojkolesí v hodnote troch miliónov eur, budú zabezpečené od kvalifikovaných európskych spoločností.
Železničné opravovne a strojárne vo Zvolene patria medzi najsilnejších domácich hráčov v modernizácii hnacích koľajových vozidiel. Aby si podnik udržal svoju silnú pozíciu a zvyšoval konkurencieschopnosť, kontinuálne do svojich procesov zavádza nové technológie, ktoré zlepšujú presnosť opráv, skracujú čas potrebný na opravy, resp. modernizácie, a zvyšujú životnosť opravených komponentov.
„Po detailnom a transparentnom výberovom konaní, ktoré sa začalo oslovením dodávateľov zadaním technických parametrov a pokračovalo referenčnými návštevami, sme ukončili náročný výberový proces nákupu štyroch nových zariadení. Pre náš závod ide o najväčšiu investíciu za uplynulých desať rokov, ktorá dosahuje takmer 3 milióny eur. Tieto technológie nielenže prispejú k zvýšenej efektivite, ale aj k znižovaniu prevádzkových nákladov a prispejú k ekologickej udržateľnosti,“ uviedol Zdenko Lančarič, člen predstavenstva a generálny riaditeľ ŽOS Zvolen.
Na základe tendra ŽOS Zvolen nakúpi vysoko presný kolosústruh od poľskej spoločnosti Rafamet, hydraulický lis na montáž a demontáž dvojkolí od talianskej spoločnosti BBM, automatizovanú umývačku komponentov od nemeckej spoločnosti BVL a indukčný ohrev na opravu a regeneráciu materiálov od českej spoločnosti Indukce.
Efektívnejšia práca s novým vybavením
„Všetko sú to špičkové výrobky od renomovaných európskych firiem, ktoré patria k technologickým lídrom vo svojich oblastiach. Kolosústruh Rafamet umožní extrémne presné opracovanie povrchu dvojkolí, lis BBM prispeje k zrýchleniu demontážnych a montážnych procesov, umývačka BVL zaistí ekologické čistenie komponentov s minimalizáciou odpadu. Dodacie termíny na jednotlivé zariadenia sú od 6 do 13 mesiacov, preto budú zavádzané do výroby postupne od augusta 2025, podľa dodacích dôb jednotlivých zariadení stanovených dodávateľmi. Po ich plnej integrácii vznikne najmodernejšie špičkové pracovisko na opravu dvojkolesí, schopné plne konkurovať najlepším európskym opravárenským centrám,“ dodal Zdenko Lančarič.
Inštalácia vo zvolenskom závode zahŕňa stavebné úpravy, vybudovanie základov pre zariadenia a zároveň aj zvýšenie komfortu dodatočným vybavením jednotlivých pracovísk ergonomickými riešeniami pre zamestnancov.