Za popoludňajšou nehodou lietadla Vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky typu L-39 bolo zlyhanie motora. Piloti v mimoriadnej situácii konali tak, ako mali a správnym postupom zachránili nielen seba, ale zabránili aj ohrozeniu verejnosti.

Podľa upresnených informácií došlo k nehode stroja o 14.07 h, pričom lietadlo sa zrútilo vo vzdialenejšej neobývanej lokalite mesta Sliač v časti Rybáre. Piloti Zmiešaného krídla Otta Smika z leteckej základne na Sliači v tom čase vykonávali vo vzduchu cvičný let, na ktoré boli pravidelne stíhacie lietadlá Aero L-39 Albatros už od 70-tych rokov využívané. Posádku letu tvorili dvaja skúsení piloti prvej triedy. Havarovaný stroj bol vyrobený v roku 1989, medzičasom však prešiel generálnou opravou.

Ako na mieste informoval veliteľ Vzdušných síl OS SR Ľubomír Svoboda, piloti smerovali na pristátie, mali už vysunutý podvozok, lenže v tom im vypadol motor. Po strate kontroly nasmerovali lietadlo do neobývanej oblasti a následne sa katapultovali. Lietadlo bolo po dopade takmer úplne zničené. Jeho trosky skončili v okruhu desiatok metrov od miesta nehody. Na miesto vyrazili príslušníci Hasičského a záchranného zboru z Banskej Bystrice i Zvolena. Zasahovalo tam celkom 12 profesionálnych hasičov so štyrmi kusmi techniky, ktorým sa rýchlo podarilo požiar lokalizovať. Miesto nehody ozbrojené sily uzatvorili. Samotných pilotov museli najskôr vypátrať, neskôr ich previezli do nemocnice. Obaja nehodu prežili, pričom ich stav je podľa informácií Ministerstva obrany stabilizovaný a podvečer už boli prepustení do domácej liečby.

„Chcem zdôrazniť, že išlo o skúsených vycvičených pilotov, ktorí v danej situácii zareagovali tak, ako mali. Najdôležitejšie je, že sú živí a mimo ohrozenia života,“ priblížil podvečer na mieste nehody minister obrany Slovenskej republiky Peter Gajdoš (nom. SNS).

Nahradia aj Albatrosy?

Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej republiky a Ministerstvo obrany už v súčasnosti plánujú modernizáciu lietadiel slovenskej armády. Slovensko by malo nakúpiť americké stíhacie lietadlá F-16 Block 70/72. Tie majú nahradiť prioritne ruské stíhacie lietadlá Mig-29, ktoré zabezpečujú ochranu slovenského vzdušného priestoru a Slovensko sa nimi zúčastňuje aj na úlohách v rámci NATO.

O modernizácii cvičnej letky sa však zatiaľ nehovorí. Legendárne Albatrosy z českej fabriky Aero vo Vodochodoch patria medzi ikony nášho letectva za uplynulé desaťročia.

Podpísalo sa pod to najmä pôsobenie akrobatickej skupiny Vzdušných síl Slovenskej republiky Biele albatrosy, ktorá pôsobila od roku 1991 do roku 2004. Práve v rámci jedného z jej vystúpení pre verejnosť došlo na Sliači k poslednej vážnej nehode, na ktorú si miestni spomínajú. V júni 2000 sa po nevysvetliteľnej chybe pilota lietadlo L-39 zrútilo neďaleko letiska a pilot mjr. Ing. Ľuboš Novák pri nehode zahynul. K nehodám Albatrosov pri cvičných letoch došlo potom ešte dvakrát. V septembri 2000 a tiež októbri 2002, piloti však prežili. Tragicky sa však skončila nehoda dvoch stíhacích lietadiel Mig-29 na Spiši, kde sa jeden z pilotov dokázal katapultovať, druhý však spadol so svojim strojom do lesov Slovenského raja.

Či sa bude armáda zaujímať aj o modernizáciu cvičnej letky nateraz nie je známe. Zatiaľ čo v súčasnosti označovali piloti výcvik na L-39 pred prechodom na Mig-29 za ideálny, v prípade moderných stíhacích lietadiel F-16 už o porovnávaní technológií nemôže byť reč.

Česká spoločnosť Aero Vodochody, ktorá za socializmu stála aj za výrobou Albatrosov, a predtým aj za nemenej rozšíreným lietadlom L-29 Delfín, po revolúcii vyrobila napríklad neveľmi úspešný typ L-159 Alca a v súčasnosti aj s ohľadom na dopyt užívateľov z mnohých krajín, vrcholí s prípravou výroby stíhacieho lietadla L-39 novej generácie. Jeho finálnu podobu spoločnosť, za ktorou dnes stojí finančná skupina Penta, predstaví tento piatok.