Pätnásť tímov zo Zvolena sa v máji zúčastnilo druhého ročníka súťaže Do práce na bicykli. Cieľom kampane bolo poukázať na potrebu rozvoja cyklodopravy v mestách a upozorniť tak na problémy, s ktorými sa cyklisti na svojich cestách stretávajú.

Do súťaže sa zapojilo 916 tímov z 55 miest, čo Slovensku celkovo ušetrilo 93 011 kilogramov nevyprodukovaného CO2. Množstvo, ktoré vyprodukuje zhruba jedno auto na 340 000 km ceste.

Zvolen bol šestnásty

P7080695Zvolen sa v rebríčku umiestnil na 16. mieste medzi iným mestami. Oproti minulému roku záujem o projekt však vzrástol štvornásobne. Víťazný zvolenský tím zložený zo štyroch členov: Róberta Mestera, Milana Mlynarčíka, Radoslava Gruspiera a Lucie Kubikovej najazdil spolu viac ako 1000 km. Až dvaja členovia tímu dochádzali do práce z Banskej Bystrice, takže cesta im trvala aj hodinu. Väčšinou šlo o aktívnych cyklistov, ale ako prezradil Radoslav Gruspier, cyklodoprava vďaka nim oslovila aj kolegov. Podľa neho sa veľakrát cyklista dokáže v rámci mesta presúvať rýchlejšie ako auto. On sám nepotrebuje špeciálne cyklochodníky, už pozná cesty, kadiaľ môže ísť. A robí niečo pre svoje zdravie.

Pre všetky tímy, ktoré sa do projektu zapojili je bicykel skôr životným štýlom a postojom než iba nástrojom na šport. „Je to o ochrane zdravia, ale aj životného prostredia,“ zhodli sa.

Cyklodoprava by sa mala v mestách rozvíjať viac

Zvolenské tímy prekvapilo, že mesto nedávno nepovolilo cyklistom vstup na pešiu zónu. Napríklad v susednej Bystrici môžu občania voľne jazdiť na bicykli pešou zónou už tri roky. Za ten čas sa nestala jediná nehoda. Niektorí kritici síce argumentujú tým, že Zvolen na takéto niečo ešte nie je pripravený a stále sme málo tolerantní, no ako jedna z účastníčok projektu skonštatovala, inak ako praxou, ľudí tolerancii nenaučíme. Tolerantnejšími sa podľa víťazných tímov musia stať aj šoféri automobilov, ktorí cyklistov na ceste niekedy svojou jazdou ohrozujú.
Pomôcť milovníkom bicykla možno aj inak. Čim viac ľudí začne používať bicykle, tým lepšie podmienky budú pre nich mestá vytvárať. Aj o tom bola súťaž Do práce na bicykli. Jeden bicykel navyše sa predsa rovná o jedno aute na ceste menej.