PR článok | Foto: pixabay.com | 1.11.2021

Potraviny, ktoré patria na zimný jedálniček: Dodajú energiu, vitamíny aj zahrejú

Málo denného svetla, menej sezónneho ovocia a zeleniny, no za to sychravé studené dni a všadeprítomné vírusy – nasledujúce zimné mesiace preskúšajú našu odolnosť voči chladu. Pocit chladu nie je príjemný, a preto sa pred ním chránime teplým oblečením a pobytom vo vykúrených priestoroch. Viete však, že aj vďaka niektorým potravinám sa môžete cez zimu cítiť lepšie? Nasledujúce potraviny sa oplatí jesť cez zimu hneď pre niekoľko dôvodov.

Zázvor

Zázvor, inak ďumbier lekársky, je známy svojou pálivou chuťou a pripisuje sa mu množstvo pozitívnych účinkov. Už malý kúsok čerstvého nastrúhaného zázvoru do čaju alebo obľúbeného ázijského jedla urobí s vaším telom divy. Pomáha totiž zlepšovať trávenie, eliminovať nadúvanie a ranné nevoľnosti, podporovať cirkuláciu krvi a posilňovať imunitný systém.

Banány

Aká by to bola zima, keby sa v košíku na ovocie pravidelne neobjavil trs banánov? V banánoch sú zastúpené vitamíny skupiny B a horčík, ktoré sú dôležité pre správnu funkciu štítnej žľazy a nadobličiek. Práve tieto žľazy majú na starosti reguláciu telesnej teploty. Okrem toho sa pravidelná konzumácia banánov podpisuje aj na lepšej nálade. Vyskúšajte výborné recepty s banánom a vychutnajte si voňavé dobroty.

Ovsené vločky

Hoci sa zdá, že ovsené vločky majú svoje využitie iba v raňajkových kašiach, môžete si z nich pripraviť domáce cookies či zdravé tyčinky ako snack počas dňa. Prečo ich však jesť cez zimu? Obsahujú veľa vlákniny, majú veľmi dobrý sýtiaci účinok a zahrievajú. Vyznačujú sa štedrým množstvom komplexných sacharidov, minerálov a stopových prvkov, ktoré majú schopnosť naštartovať metabolizmus.

Sladké zemiaky

Sladké zemiaky, známe ako batáty, sú skvelým zdrojom betakaroténu – antioxidantu, ktorý bojuje proti voľným radikálom a zápalom v tele. Obsahujú tiež vitamín C a draslík. Na to, aby sladké zemiaky prešli procesom trávenia, potrebuje telo vyprodukovať viac energie, čím sa prirodzene zvyšuje telesná teplota. Ak sa chcete zahriať, pripravte si pečené batáty alebo batátové hranolky s vynikajúcim cesnakovo-smotanovým dipom.

Tekvica

Už samotná dužina naznačuje, že podobné prednosti, aké majú sladké zemiaky, prinesie do jedálnička aj tekvica. Tekvice s oranžovou dužinou sú bohaté na betakarotén, vitamín C, vitamíny skupiny B, horčík, draslík a vlákninu. Práve touto kombináciou sa radia k popredným potravinám zimného jedálnička. Pripravte si z tekvice napríklad pyré alebo lahodnú krémovú polievku. Tieto obľúbené tekvicové jedlá zahrejú, zasýtia a ak to nepreženiete s maslom, olejom alebo smotanou, nemusíte mať obavu ani o svoju líniu. O tekvici sa totiž vie, že patrí medzi nízkokalorické potraviny.

Cvikla

Je vonku pochmúrne? Vyčarujte si farby na tanieri! Jedným z najlepších adeptov je červená repa, známejšia ako cvikla. Táto tmavočervená koreňová zelenina je pozitívne hodnotená pre vyššie zastúpenie vlákniny, kyseliny listovej, draslíka, vitamínu C a vitamínov skupiny B. Pripisujú sa jej detoxikačné, protizápalové a protirakovinové účinky. Hoci sa pri čistení červenej repy nezaobídete bez zašpinených rúk, v kuchyni ju môžete používať na mnoho spôsobov – ako súčasť smoothie, pečená cvikla so syrmi, opražené kúsky cvikle do šalátov. Viete o tom, že ruky sa vám podarí rýchlo očistiť pomocou citrónovej šťavy?

Strukoviny

Čo si dáte dnes na obed? Ak už máte dosť mäsa, ryže a cestovín, doprajte si strukoviny – napríklad šošovicu, cícer alebo fazuľu. Nie nadarmo mali husté strukovinové polievky a prívarky stabilné miesto medzi tradičnými jedlami, ktoré sa u nás konzumovali cez zimné obdobie. Obsahujú veľa rastlinných bielkovín a sú bohaté na vlákninu. Zasýtia, dodajú telu energiu, neobsahujú lepok, upravia trávenie a podporia metabolické procesy.