Živé divadelné metafory inšpirované knihou o autentickom hľadaní svojich koreňov.

Inscenácia ČEPIEC začína podobne ako kniha. Katka opúšťa rušné mesto a prichádza na Šumiac, kde ju očakáva jedna z posledných žien, ktorá ešte vie ušiť tradičný šumiacky Čepiec. Túto ženu bude volať Iľka a bude sa u nej učiť tento čepiec ušiť. Spomienky oboch žien sa prelínajú a Katka nachádza viacero paralel so svojím životom. Tiež spoznáva život vo vyľudňujúcej sa obci a je konfrontovaná s ich každodennými problémami. Niektoré vyplývajú z povrchného čiernobieleho myslenia, iné zo strachu odhodiť ochranný obal a odhaliť vnútro.

Pulzujúca živá inscenácia je vytvorená netradičnou kombináciou činoherného divadla s výrazovým pohybom, choreografiou, reprodukovanou aj živou hudbou, spevom a atmosférickými projekciami. Divadelné obrazy sledujú Katku v cykle roka a vytvárajú mozaiku konkrétnych i nadčasových zážitkov. Šitie sa miestami stáva terapiou a pomenúvajú sa popri ňom aj zamlčané a tabuizované témy, dôležité pri hľadaní vlastných koreňov.

Kniha autorky Kataríny Kucbelovej Čepiec získala od svojho vydania v roku 2019 mnohé významné ocenenia. Peter Palik ako režisér a dramatizátor vytiahol z knihy Čepiec tie najinšpiratívnejšie motívy. Viaceré z nich sa týkajú regiónu, v ktorom Divadlo Jozefa Gregora Tajovského pôsobí, keďže dej sa odohráva v obci Šumiac pod Kráľovou hoľou a autorkine spomienky sa dotýkajú detstva v Banskej Bystrici. Témy rezonujúce v regionálnom i celospoločenskom meradle sú zobrazené reportážnym neposudzujúcim pohľadom.