
Rok od zavedenia parkovacej regulácie na zvolenskom sídlisku Západ, ktoré patrí medzi jedno z najhustejšie obývaných, priniesol výrazné zmeny. Mesto hodnotí prvý rok ako úspešný. Obyvatelia hlásia viac voľných miest, najmä v nočných hodinách, situácia je prehľadnejšia a disciplinovanosť vodičov vyššia.
Regulácia vstúpila do platnosti 1. mája 2024 a riešila dlhodobý problém s preplnenými ulicami, poškodzovaním zelene a nelegálnym parkovaním. Dnes už vozidlá stoja len na vyznačených miestach, čím sa zvýšila bezpečnosť aj pre chodcov. Mesto zároveň využíva parkovacie kapacity efektívnejšie – najmä v severnej časti sídliska.
Južná strana sídliska má stále rezervy, napríklad pri nákupnom centre. „S predstaviteľmi nákupného centra sme pritom viedli náročné rokovania, aby sme túto kapacitu pre obyvateľov južnej časti sídliska získali. A chystáme ďalšie. Chceli by sme vyrokovať možnosť bezplatného parkovania až do 9.00. Samozrejme si uvedomujeme, že to bude závisieť predovšetkým od obchodnej politiky reťazca,“ uvádza primátor mesta Vladimír Maňka.
V južnej časti sídliska má mesto rozpracované viaceré projekty, ktoré by mohli rozšíriť parkovacie kapacity. Plánuje sa výstavba približne 80 nových miest na povrchu, ďalší projekt ráta s parkovacím domom pre takmer 280 áut a samostatne má pribudnúť aj 54 státí na teréne. V zálohe má samospráva pripravenú aj štúdiu na polozapustený parkovací objekt pre 64 vozidiel vo vnútrobloku ulíc Pražská, Kremnická a Novozámocká. Tento projekt by zahŕňal aj ihriská a oddychové zóny pre deti priamo na streche. Ak by sa ukázalo, že plánované kapacity v budúcnosti nepostačujú, mesto má vytipované ešte tri ďalšie lokality, kde by mohlo vzniknúť až 305 ďalších polozapustených parkovacích miest.
Kritika prichádza najmä od ľudí bez trvalého pobytu, ktorým sa obmedzil prístup. Mesto im však ponúka 100 hodín bezplatného parkovania ročne. Obávaný nárast „tretích vozidiel“ sa nepotvrdil – vydaných bolo len 16 abonentských kariet. Technické problémy so systémom sa medzičasom podarilo vyriešiť. „Pozorne to sledujeme, ak by došlo k prudšiemu nárastu tretích kariet na domácnosť, môžeme pristúpiť k zastaveniu ich vydávania,“ hovorí vedúci oddelenia dopravy Pavel Brťka.
Regulácia má pozitívny vplyv aj na MHD, ktorá zaznamenala vyššiu vyťaženosť, a tým aj menší dopad na rozpočet mesta. Zvolen chce v nastavenom trende pokračovať, s cieľom ďalšej ochrany rezidentov a zlepšenia kvality života.