Dlho očakávaná prestavba križovatky v časti Rákoš pri vjazde do Zvolena zo Sliača a z rýchlostnej cesty R1 od Banskej Bystrice sa stáva skutočnosťou. Súčasné dopravné riešenie nahradí moderná turbo-okružná križovatka za približne 1,5 milióna eur. Doprava v tejto časti mesta sa tak významne zrýchli, práce sa už rozbehli.
Zástupcovia Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) v pondelok slávnostne odovzdali stavenisko modernej turbo-okružnej križovatky vo Zvolene zhotoviteľovi stavby, ktorým je na základe výsledkov verejného obstarávania spoločnosť Doprastav.
Celkové náklady na výstavbu križovatky predstavujú 1,5 milióna eur, župa má vo svojom rozpočte alokovaných na stavbu 900-tisíc eur. Zvyšné zdroje plánuje pokryť z prostriedkov v rámci projektov Integrovanej územnej stratégie.
Podľa zmluvy má zhotoviteľ na dokončenie stavby 12 mesiacov, na tlačovom brífingu však avizoval, že dielo by mohlo byť hotové ešte pred zimou.
„Je to veľký deň, na ktorý čakali nielen Zvolenčania, ale aj ľudia z celého širokého regiónu. Viem, toto bol naozaj dlhší príbeh, a uvedomujem si, že väčšina ľudí si povie: konečne. Končia sa roky komplikácií, ktoré spôsobili faktory mimo náš dosah – najmä náročné a zdĺhavé vysporiadanie pozemkov a získavanie stavebného povolenia, a paralelne s tým aj útoky na krajský rozpočet z posledných rokov. Zároveň chcem poďakovať zástupcom mesta Zvolen i našim krajským poslancom za tento okres, za ich neúnavnú spoluprácu,“ povedal predseda kraja Ondrej Lunter.
„Táto okružná križovatka bude mať regionálny význam – doprava sa zjednoduší nielen pre obyvateľov mesta Zvolen, ale napríklad aj pre ľudí z Podpoľania, ktorí mnohí tadiaľto denne dochádzajú do Banskej Bystrice. Som veľmi rád, že sa nám toto dielo podarilo spustiť,“ priblížil podpredseda BBSK a poslanec NR SR Roman Malatinec.
Podľa podpredsedu BBSK Jána Beljaka, stavebné riešenie, ktoré projektant navrhol vo forme turbo-okružnej križovatky znamená, že ďalšie desaťročia sa bude dať týmto úsekom prechádzať plynule.
„Ako obyvateľa Zvolena Rákoš ma teší aj to, že samotná stavba nerieši len automobilovú dopravu, ale rieši celý priestor – cyklotrasu, chodníky, osvetlenie a priechody pre chodcov. Toto miesto sa tak po dokončení stane bezpečnejším a komfortnejším pre všetkých účastníkov cestnej premávky,“ vysvetlil Ján Beljak.
Počas výstavby križovatky robotníci vykopú a premiestnia 4500 metrov kubických zeminy, musia preložiť stovky metrov káblov či položiť dva kilometre obrubníkov. „Ak všetko dobre pôjde, verím, že na jeseň sa tu stretneme pri strihaní pásky,“ doplnil zástupca zhotoviteľa, spoločnosti Doprastav, Juraj Naňo.