Za pol roka sa podarilo vo zvolenskej časti Rákoš vybudovať úplne novú, turbo-okružnú križovatku. Tá nahradila niekdajšie trojuholníkové dopravné riešenie, ktoré bolo pre vyťaženú lokalitu nevhodné a vznikali tu dlhé kolóny. Investorom stavby bol Banskobystrický samosprávny kraj, asi polovicu zdrojov sa mu podarilo získať z eurofondov.
Celkové náklady 1,8 milióna eur, rekordných šesť mesiacov stavebných prác a viac ako šesťtisíc metrov kubických vykopanej zeminy. To je stručný číselný prehľad novej turbo-okružnej križovatky na vjazde do Zvolena, ktorú dnes oficiálne odovzdali motoristom zástupcovia Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), mesta Zvolen a zhotoviteľa, spoločnosti Doprastav.
„Na tomto mieste sme spoločne stáli presne 3. júna, keď sme odovzdávali stavenisko. Zazneli vtedy prísľuby, že stavba bude hotová ešte tento rok a dnes, 11. decembra, s radosťou konštatujem – podarilo sa. Za pol roka sme dokončili projekt, na ktorý nielen obyvatelia Zvolena, ale celého regiónu, čakali roky,“ povedal počas dnešného slávnostného odovzdania predseda BBSK Ondrej Lunter.
Ten poďakoval všetkým, vďaka ktorým sa podarilo túto stavbu úspešne dokončiť a odovzdať do užívania. Pripomenul tiež, že to, čo na prvý pohľad vyzeralo ako jednoduchá úloha, bola projektovo a prípravne nesmierne náročná stavba.
„Zdržalo ju najmä vysporiadanie pozemkov a získanie všetkých potrebných povolení. Ale nevzdali sme to a dnes úplne nová križovatka slúži všetkým vodičom. A nielen im – súčasťou stavby boli aj chodníky, priechody pre chodcov či verejné osvetlenie, ktoré uľahčia pohyb chodcov v tejto lokalite,“ povedal Ondrej Lunter s tým, že nič z toho by nebolo možné bez spolupráce s krajskými poslancami, mestom, zhotoviteľom a ďalšími partnermi.
„Polovicu nákladov, takmer 900-tisíc eur, sa nám podarilo získať z eurofondových zdrojov Programu Slovensko. Ďakujem preto aj Európskej únii, spoločenstvu, v ktorom silnejšie štáty prispievajú na rozvoj tých slabších, vďaka čomu profituje aj Slovensko,“ povedal Banskobystrický župan.
Nová turbo-okružná križovatka nahradila v intraviláne mesta Zvolen trojuholníkovú križovatku s ulicou Jána Kollára, ktorá bola tvarovo i kapacitne nevyhovujúca. Najmä v smere od Banskej Bystrice sa tu tvorili dlhé kolóny, ktorým je dnes už koniec.
„Rekonštrukciou križovatky na turbo-okružnú sa dosiahlo zvýšenie kapacity križovatky s výrazne pozitívnym vplyvom na plynulosť dopravy z vedľajších dopravných smerov a tým aj na celkovú plynulosť prejazdu križovatkou. Zvýšila sa prehľadnosť a bezpečnosť dopravy v celej lokalite križovatky. Dobudovaním chodníkov a debarierizačných opatrení sa zvýšila bezpečnosť chodcov, vrátane osôb s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie,“ povedal Ján Naňo, riaditeľ Závodu Zvolen spoločnosti Doprastav, ktorý poukázal aj na dobrú spoluprácu so subdodávateľom – firmou Hexstav.
Na vjazde do turbookružnej križovatky sú z hlavných smerov Banská Bystrica, Stráže a Centrum vybudované dva jazdné pruhy, na výjazde v smere na Banskú Bystricu a Centrum rovnako dva jazdné pruhy a ostatné vjazdy a výjazdy sú zrealizované s jedným jazdným pruhom.
„Je to unikátne dielo, ktorým sme nepomohli len automobilovej doprave, ale aj obyvateľom, ktorí tadiaľto prechádzajú alebo využívajú neďalekú rodinnú cestičku. S kolegami poslancami už pracujeme na tom, aby sme na budúci rok túto križovatku doplnili o estetické prvky – radi by sme tu umiestnili historické erby mesta Zvolen a zvolenskej župy a tiež doplnili sadové úpravy,“ doplnil Ján Beljak, podpredseda BBSK pre regionálny rozvoj a poslanec za okres Zvolen.
Dobrú spoluprácu so samosprávnym krajom nielen pri tejto stavbe, ale aj v širšom kontexte, vyzdvihol primátor Zvolena Vladimír Maňka.
„Táto veľká investícia odštartovala ďalšie, ktoré chceme zrealizovať v budúcom roku prostredníctvom eurofondových zdrojov cez integrované územné investície. Banskobystrický kraj sa o tieto eurofondové peniaze podelil veľmi partnersky a spravodlivo so samosprávami na svojom území a nám sa z balíka ujde tiež asi 6,5 milióna eur, vďaka ktorým sa aj Zvolen môže rozvíjať,“ uzavrel primátor.