Počuli ste už o tom, že každá farba má svoj význam a ovplyvňuje naše vnímanie? Určite si aj sami dokážete spomenúť na niektoré svetoznáme značky a farby, s ktorými sa vám už podvedome spájajú. Farby dokážu navyše pôsobiť aj na ľudskú psychiku a ich vplyv neradno podceňovať. Ako a podľa čoho si vybrať farby pre nový web alebo e-shop?

Farebné kombinácie na webe sú dôležitou súčasťou pri navrhovaní jeho dizajnu a oplatí sa im venovať patričnú pozornosť. Nielen preto, aby bol web vášho e-commerce projektu vizuálne príťažlivý, ale aj preto, aby bol text na webe dobre čitateľný a návštevníci sa naň radi vracali. Farebné podanie patrí bezpochyby medzi tie najdôležitejšie faktory ovplyvňujúce to, ako vás bude verejnosť vnímať a ak ovládate psychológiu farieb, môžete tieto znalosti využiť vo svoj prospech.

Ako na nás vplývajú jednotlivé farby?

Hoci univerzálne rady v tomto smere nemusia fungovať úplne vždy a bez výnimky, predsa len u každého vzbudzujú farby nejaké emócie. Sami si položke otázku, či na vás pôsobia lepšie webové stránky ladené do tmavých alebo svetlých farieb, prípadne či vás od online nákupu nedokáže odradiť aj príliš divoká farebná kombinácia e-shopu. Dôsledný výber farieb má zmysel aj vtedy, keď potrebujete dodať svojej online prezentácii na serióznosti, čo je kľúčové pri poskytovaní služieb ako je napríklad hosting pohoda. Pri výbere farieb do „palety“ svojho webu odporúčame postupovať v súlade s tzv. psychológiou farieb. Máme pre vás rovno aj zopár príkladov.

Červená farba vzbudzuje emócie a hodí sa na výzvy k akcii, sivá je skvelou doplnkovou farbou, ktorá najmä v svetlejších odtieňoch zlepšuje orientáciu na webových stránkach. Zemité farby zas evokujú prírodu a sú vhodné všade, kde nechcete pútať prílišnú pozornosť s výraznou farbou, inšpiráciou v tomto smere môže byť webová stránka Mozli. Nuž a kým napríklad svetlá modrá a zelená pôsobia upokojujúco, tmavomodrá veľmi formálne, tak celkom opačne vnímame žltú a oranžovú. Tie vo všeobecnosti podnecujú radosť, sviežosť a vyvolávajú príjemné pocity.

Zásada tri farby a dosť

V mnohých prípadoch, kedy je potrebné vymyslieť farebnú kombináciu, sa odporúča postupovať podľa zásady „tri farby a dosť“, čo znamená, že sa neodporúča kombinovať viac ako tri farby. V prípade webovej stránky to znamená, že jedna farba by mala byť dominantnou. Druhá by ju mala vhodne dopĺňať na približne 30 % celkovej plochy a tretia farba zastúpená najmenej by mala s ostatnými dvoma farbami vhodne kontrastovať. Jedno univerzálne pravidlo pochopiteľne neexistuje a do výberu farieb môžu zasahovať rôzne faktory, ako napríklad farby použité v logu.

Na záver pridajme ešte jednu konkrétnu radu. Ak vôbec nemáte predstavu, ktoré farby vybrať a ako k sebe ladia, pomôžte si kruhovým farebným spektrom. Farby, ktoré spolu ladia budú pomerne blízko pri sebe, tie ktoré sú kontrastné zas nájdete oproti sebe.