Banskobystrický samosprávny kraj chcel po revízii projektov pristúpiť k stavbe cyklotrasy medzi Zvolenom a Sliačom s podmienkou spolufinancovania zo strany dotknutých miest. Zvolenskí mestskí poslanci to ale nepodporili. Poslanci kraja napriek tomu v návrhu rozpočtu vyčlenili prostriedky na celý projekt tak, ako predpokladalo už bývalé vedenie BBSK.
V januári sme vás informovali, že samosprávny kraj prehodnocuje výstavbu Rodinnej cestičky – cyklotrasy medzi Zvolenom a Sliačom, ktorá má v ďalšej etape pokračovať až do Banskej Bystrice. Výstavba 5,1 kilometra dlhého úseku mala stáť takmer 633,5-tisíca eur, pôvodne výhradne z rozpočtu BBSK.
Takéto financovanie sa ale nepozdávalo novému županovi Marianovi Kotlebovi: „Finančná situácia kraja nie je taká ružová, ako bolo prezentované bývalým vedením, keď som do funkcie nastupoval. Kde nič nie je, tam ani smrť neberie. Nemôžeme rozdávať, keď na to nemáme,“ povedal ešte v januári.
Samosprávny kraj preto vyvolal rokovania s už vybraným zhotoviteľom – spoločnosťou SKANSKA SK, a tiež dotknutými mestami Zvolen a Sliač. „Hľadali sme spôsoby, ako túto investíciu zachovať. Firma SKANSKA SK prišla s návrhom, že vie rozdeliť finančné krytie na dva roky. Aj mesto Sliač bolo ústretové, len mesto Zvolen deklarovalo, že na to nebude mať peniaze,“ uviedol na piatkovom zasadnutí Zastupiteľstva BBSK Kotleba. Navrhnutý formát financovania počítal s tým, že kraj by stavbu financoval 40-timi percentami a zvyšok by bol na dotknutých samosprávach.
Primátor Zvolena Miroslav Kusein (Smer-SD, KDH) informoval, že tamojšie zastupiteľstvo neschválilo možnosť spolufinancovať projekt cyklotrasy z mestského rozpočtu.
„O cykloceste sa hovorí od roku 2006, sme z toho všetci nešťastní, stále nie je riešenie. Viem v akom stave je kraj, podľa toho ako sme sa rozprávali s predsedom. Každý bojuje za svoju vec. Ak sa nájdu na to peniaze, budem spokojný. Ak nie, musia sa hľadať riešenia, lebo tá cyklocesta musí byť,“ uviedol k veci aj primátor mesta Sliač Daniel Dunčko.
„Neviem si v týchto finančne ťažkých časoch predstaviť, že by sme do cyklotrasy investovali plnú sumu. Časť nech financuje kraj, ale väčšiu časť by mali financovať príslušné samosprávy,“ podporil formát navrhnutý vedením kraja nezávislý poslanec Ladislav Kukolík.
Väčšinový poslanecký klub Smer-SD, KDH však úplné financovanie cyklotrasy zahrnul do odsúhlasenej komplexnej zmeny návrhu rozpočtu, ktorú predkladal poslanec Jaroslav Demian.
Pri vyčlenení prostriedkov na cyklotrasu sa pritom odvolal na už staršie uznesenie zastupiteľstva kraja, ktoré cyklotrasu podporilo. Podľa Mariana Kotlebu však toto uznesenie nebolo platné, keďže nebolo zabezpečené jeho finančné krytie. V zmene návrhu rozpočtu škrtol Demianov návrh najmä financie na fungovanie úradu VÚC, čím sa majú získať prostriedky aj na cyklotrasu.
Rozpočet v pozmenenej podobe schválilo 29 poslancov zastupiteľstva BBSK v uplynulý piatok, no musí ho ešte podpísať predseda kraja. Ten avizoval, že takto schválený materiál zrejme nepodpíše. Ak sa tak stane, poslanci budú môcť jeho rozhodnutie prehlasovať na jednom z nasledujúcich zasadnutí trojpätinovou väčšinou – tridsiatkou hlasov, a rozpočet tak nadobudne účinnosť.