Poslanci Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) schválili rozpočet na rok 2012. Z prítomných zastupiteľov nehlasoval nikto proti, zdržali sa poslanci Mikuš a Chladný (obaja SDKÚ-DS).

Ilustračné foto: infonet.tv

Plán hospodárenia na rok 2012 počíta s príjmami 154 698 703 eur, v rovnakej výške sú naplánované aj výdavky. Predseda BBSK Vladimír Maňka (Smer-SD) označil tento rozpočet za konzervatívny. „Napriek tomu, že prognóza rastu pre budúci rok je 1,7%, my sme vychádzali z takých príjmov, ako sme mali tento rok. Takže ak vyjde prognóza ministerstva financií, tak budeme mať v rozpočte viac,“ povedal na brífingu s novinármi Maňka.

Rozpočet podporili všetci prítomní poslanci okrem Jozefa MikušaJána Chladného (obaja SDKÚ-DS). Najmä prvý menovaný sa vyjadril, že priestor na šetrenie by mohol byť väčší. Poukázal na položky propagácie kraja, kde je vyčlenených milión eur, právnické služby či neustále sa zvyšujúce náklady na autobusovú dopravu v kraji.  „Očakával som ambicióznejší rozpočet. Spoliehame sa na to, že prídu lepšie časy, ale tie jednoducho nebudú. Ak niečo nezmeníme v systéme financovania, tak v roku 2014 bude veľmi zle,“ poukázal Mikuš na dlhovú zaťaženosť kraja s tým, že väčšina položiek sa začne splácať práve v spomínanom roku. Zlomiť väz by kraju malo financovanie autobusovej dopravy, ktorej náklady sa každým rokom zvyšujú.

Predseda BBSK sa bráni, poslancom chce predložiť analýzu práce za dva roky, no už teraz poukazuje na oblasti, kde sa ušetrili prostriedky. „Znížili sme náklady na fungovanie úradu o 50%, znížili sme počet automobilov z 32 na 15, kupujeme papier lacnejšie. Robili sme výberové konania na dodávku plynu a energie, ktoré budeme mať lacnejšie. Využívame lacnejšie poštové služby, znížili sme náklady na vydávanie novín Náš kraj,“ vymenoval Maňka niektoré položky, kde sa šetrilo.  V súvislosti s rastúcimi nákladmi na autobusovú dopravu Maňka poznamenal, že sa pripravuje komplexná analýza dopravy v kraji. Problém vidí aj v nespravodlivom rozdeľovaní dane z motorových vozidiel. „Náš kraj vyberá z tejto dane okolo 12 miliónov eur na 2500 kilometrov ciest. Popritom Bratislavský kraj má iba 540 kilometrov ciest a vyberá 31 miliónov eur. Prebytok môžu použiť na to, čo potrebujú. My nemáme ani na to, aby sme urobili čo len zlomok opráv ciest,“ dodal Maňka, ktorý riešenie vidí v novom systéme rozdeľovania dane z motorových vozidiel podľa objektívnych kritérií.

Rozpočet kraja bol nakoniec s jedným pozmeňovacím návrhom schválený. Na návrh Jaroslava Demiana (SMER-SD, ĽS-HZDS) boli presunuté prostriedky a oblasť sociálnych služieb dostala pridané 300-tisíc eur.

Malé mestá sa ozvali, nechcú dotovať krajské kultúrne inštitúcie vo veľkých mestách

Poslanci z menších okresných miest poukázali na údajnú nerovnosť v prístupe k väčším a menším okresným mestám kraja. Ján Šufliarsky (nezávislý) z Detvy poukázal na to, že väčšina kultúrnych inštitúcií kraja sídli vo väčších mestách. Naopak malé mestá ako Detva si musia napr. svoje knižnice dotovať sami. V podobnom duchu vystúpil aj Jozef Tokár (SMER-SD, ĽS-HZDS), ktorý poukázal, že rovnako aj Brezno si svoju knižnicu platí z mestského rozpočtu. Do tretice ich podporil Radoslav Vazan (nezávislý) z Krupiny: „Od kedy som v zastupiteľstve samosprávneho kraja nie je chuť ani vôľa zmeniť disproporcie. Prečo si oveľa silnejšie mestá nemôžu financovať múzeá a knižnice? Prečo nemôže Banská Bystrica prebrať Junior Centrum?“