Na čo pozerať pri výbere nového bývania, ako sa zorientovať v realitných ponukách na trhu, či je cena bytu pre záujemcov najdôležitejším kritériom aj to ako veľmi zaváži reputácia developera hovorí Manažérka predaja nehnuteľností zvolenskej developerskej spoločnosti ARKON, a.s. Ivana Nuchalik.
Momentálne prebieha výstavba projektu Rezidencia Hron. Na čo konkrétne sa pri samotnej stavbe zameriavate?
V prípade Rezidencie Hron sa jedná už o jej tretiu etapu. V pláne boli pôvodne štyri, my sme dve posledné spojili do „trojky“, ktorej finalizáciu plánujeme už koncom tohto roka.
Pri každej etape sme sa zameriavali v prvom rade na kvalitu prevedenia, ktorá v konečnom dôsledku zaručí komfort bývania a o to napokon pri predstave nového domova ide. V každej etape sa zameriavame na to isté a predsa len sa s každou etapou snažíme túto kvalitu rozvíjať a viac a viac zdokonaľovať.
V čom konkrétne spočíva kvalita prevedenia stavby?
U nás nastal veľký posun vo výbere generálneho dodávateľa a definovaní konštrukčného prevedenia stavby, pre ktoré sme zvolili filigránové riešenie. Má nespočetné výhody pre samotnú stavbu, vďaka svojej presnosti eliminuje tepelné straty, či zvukové mosty, čo dáva pevný základ spomínanému užívateľskému pohodliu. Osvedčilo sa nám to pri druhej etape, ktorej obyvatelia reálne cítia výhody tohto riešenia.
Považujete práve toto riešenie za konkurenčnú výhodu?
Čiastočne áno. Aj keď konkurenčnú výhodu ovplyvňujú viaceré faktory, kvalita stavby je určite základ. Rezidenciu Hron už obyvatelia Zvolena postupne vnímajú ako samostatnú mestskú štvrť. Rozvinula sa u nás komunita spokojných rezidentov, ktorí v kontexte mesta obývajú výhodnú lokalitu a zároveň disponujú veľmi cennou komoditou – a tou je priestor. Rozmerné zelené vnútrobloky sú dnes skôr vzácne. Byty v prízemí s predzáhradkou aj tie v najvyšších poschodiach s veľkometrážnymi terasami majú svoju špecifickú klientelu. Je to teda aj o diverzifikácii ponuky, ktorú sa snažíme v každom projekte vyskladať tak, aby si tu každý našiel domov podľa svojich preferencií.
Prvú etapu ste začali stavať pred 10 rokmi. Badáte časom nejakú zmenu v správaní klientov na realitnom trhu?
Určite áno. Ako sa vyvíja doba a zdokonaľujú sa materiály aj práce, zlepšujeme sa aj my a s nami aj naši klienti, ktorí reflektujú na celkový vývoj. A za to sme radi. Náročnejšie očakávania záujemcov o bývanie vnímame v každom ohľade. Uvediem to na príklade parkovacích miest. V minulosti považovali klienti garážové státie za doplnok k bývaniu, zvyšujúci jeho komfort. Dnes to už môžeme označiť za podmienku k nadobudnutiu nehnuteľnosti. Všetky neustále zvyšujúce sa nároky sa snažíme pretaviť do kvality prevedenia nášho projektu ako aj rôznorodosti ponuky bytov a nebytových priestorov. Zaujímavý posun v „spotrebiteľskom“ realitnom správaní ale určite nastal aj v záujme o iné ukazovatele, alebo priam hodnoty projektu či konkrétne developera.
Nahradil teda prvotný záujem o cenu niečo iné?
Ak by som to mala nazvať jedným slovom, tak je to komplexnosť. Pod tú spadá napríklad zodpovedné správanie developera – ako dôkladne plánuje stavbu, aké postupy a materiály využíva, opäť teda hovoríme aj o kvalite. Ďalej spoľahlivosť – ako veľmi je developer vo svojom prostredí etablovaný, odkiaľ pochádza, čo všetko má za sebou a s akým výsledkom. Voči svojim obyvateľom, ale napríklad aj voči prostrediu, komunite či mestu. A napokon samozrejme cena – dnes už ale skôr v zmysle aký celkový komfort za tieto peniaze klient dostane. Nové bývanie už nie je len strecha nad hlavou. Je to prítomnosť v nejakom priestore, v istej lokalite, dostupnosť nie len z hľadiska vybavenosti ale aj záľub či voľného času, atmosféra, ktorou projekt oplýva a mnoho nehmatateľných vecí, ktoré si záujemcovia o bývanie dokážu navnímať priamo na mieste.
Čo by ste teda odporučili záujemcom o bývanie v rámci dôkladného zvažovania ponúk?
Nech sa informujú nielen o stavbe, jej riešeniach a jednotlivých komponentoch, ale nech prihliadajú aj na skúsenosti a odbornosť developera či realizátora stavby. Veľa pozornosti je potrebné venovať aj prostrediu, v ktorom sa bude nové bývanie nachádzať. Ideálne je, keď si klient nájde čas, prejde sa po okolí novostavby, nacíti si atmosféru a predstaví si ráno, do ktorého sa v tomto prostredí zobudí, alebo deň, ktorý tu strávi s deťmi. Každý máme individuálne predstavy o novom bývaní a budúci domov by mal byť miestom, kde sa budeme cítiť naozaj doma.