Filter pevných častíc, bežne označovaný skratkou DPF (z anglického diesel particulate filter), je už niekoľko rokov povinnou súčasťou modernejších áut s dieselovými motormi. Nie každý však s ním má dostatočné skúsenosti na to, aby sa oň vedel náležite starať a aby sa z filtra pevných častíc nestala súčiastka, ktorá bude spôsobovať zbytočné problémy.

Nejde o zložitý proces, ale nie vždy sa dá absolvovať v potrebnom rozsahu

Ako každý filter aj DPF sa postupne zanáša. Aby ho však nebolo potrebné každú chvíľu meniť, disponujú autá vybavené filtrom pevných častíc aj funkciou jeho regenerácie. Ako spustiť regeneráciu DPF?

V podstate je to jednoduché. Po najazdení určitého počtu kilometrov vás riadiaca jednotka upozorní, že je potrebné vykonať regeneráciu DPF. Tá sa spustí automaticky, avšak pre jej úspešné absolvovanie je zo strany vodiča vyžadovaná zhruba 15 minútová plynulá jazda pri stredných otáčkach.

Riadiaca jednotka motora počas regenerácie DPF upraví chod motora tak, aby sa teplota výfukových plynov zvýšila na viac ako 600 °C, čo je teplota, pri ktorej sa zachytené častice vo filtri vypaľujú. To, že nejde v podstate o nič zložité, teda platí, problém však je, že vzhľadom na premávku nie je vždy možné dodržať štýl jazdy potrebný pre úspešné absolvovanie regenerácie.

Najlepšia metóda čistenia DPF

Filter pevných častíc sa tak môže zaniesť až do takej miery, že ani úplná regenerácia by už nebola účinná. To zhorší výkonnosť vozidla a v extrémnom prípade môže mať za následok aj vážne poškodenie motora.

Čo teda v takomto prípade robiť? Odpoveďou je účinný repas DPF. Rôzne servisy tento úkon robia rôznymi viac či menej vhodnými metódami. Najlepšie preto je nechať si DPF vyčistiť certifikovaným zariadením, ktoré s filtrom pevných častíc vytvorí uzavretý okruh a čistením na báze kvapaliny vyčistí DPF až na 98 %!