Ďalšia železničná linka sa bude môcť dostať do súkromných rúk. Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky bude po trase medzi hlavným mestom a Komárnom hľadať v súťaži lepšie podmienky pre štát a lepšie služby pre cestujúcich aj na trase medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.

vlak expres ccDávnejšie avizovaný tender potvrdilo ministerstvo až v týchto dňoch, keď vo vestníku verejného obstarávania zverejnilo predbežné oznámenie. Reálne by sa tak nový prevádzkovateľ mohol dostať na túto trať až v roku 2016. Ministerstvo si od tohto kroku sľubuje jednak zvýšenie komfortu pre cestujúcich, ale zároveň aj zníženie nákladov pre štát. Aj novému dopravcovi, podobne ako súčasnému, bude totiž štát uhrádzať straty dosiahnuté zazmluvnenou prepravovou vo verejnom záujme.

V rámci slovenských železníc pôjde o dosiaľ najväčšiu možnosť na potlačenie monopolu ZSSK, a zodpovedá tomu aj avizovaný záujem dopravných spoločností. Očakáva sa, že sa prihlásia českí nízkonákladoví dopravcovia RegioJet a Leo Express, ale záujem majú podľa medializovaných informácií mať aj České dráhy, dcérska spoločnosť Deutsche Bahn – Arriva, britský National Express, a samozrejme súčasný dominantný štátny prepravca Železničná spoločnosť Slovensko.

Záujem o účasť v tendri zatiaľ oficiálne potvrdil český RegioJet. „Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme. Pokiaľ bude výberové konanie úspešné, cestujúci sa môžu na tejto významnej trati tešiť na ohromné zlepšenie služieb a daňoví poplatníci zasa na úsporu na dotáciách, ktoré boli vydávané na prevádzku týchto spojov,“ uviedol jeho hovorca Aleš Ondrůj.

Trať zostane pomalá

Astra foto
RegioJet do vlakov nasadzuje moderné vozne. Cestujúci by na tejto trati nemali problém pozrieť si celý film.

Nevýhodou vlakového spojenia s Bratislavou je po dostavbe rýchlostnej cesty R1 jednoznačne čas. Stará trať núti vlaky v niektorých úsekoch neúmerne spomaľovať a cesta bežného neexpresného rýchlika preto zo Zvolena do Bratislavy trvá necelé tri hodiny. Priemerná rýchlosť vlakov na tejto trati je totiž len okolo sedemdesiat kilometrov za hodinu. Vlak tak výraznejšie nedokáže konkurovať ani autobusovej doprave, ktorej trvá cesta porovnateľný čas. Autom sa dá prejsť trasa po rýchlostnej ceste R1 aj za hodinu a pol, prípadne hodinu a trištvrte s ohľadom na stav premávky a dodržiavanie maximálnych povolených rýchlostí.

Aj keď by sa v prípade modernizácie trate mohol čas jazdy vlakov výrazne znížiť, na nových tratiach jazdia vlaky v priemere až dvojnásobnou rýchlosťou, Železnice Slovenskej republiky a Ministerstvo dopravy na začiatku septembra pre Denník SME deklarovali, že komplexnú modernizáciu tejto trate pre nedostatok financií nepredpokladajú. Štát sa v súčasnosti sústreďuje na hlavný severný železničný ťah z Bratislavy do Košíc.

Celá trať medzi Banskou Bystricou a Bratislavou má celkom 230 kilometrov a štát predpokladá, že s novým prevádzkovateľom zazmluvní okolo 1,5 milióna vlakových kilometrov ročne. Trasa železničnej trate prechádza okrem Zvolena aj Žiarom nad Hronom, Žarnovicou, Levicami, Šuranmi, Šaľou či Galantou.