ZVonline.sk (F. Roháček, foto: M. Potančok) | 20.9.2016

Regiojet bude s vlakovým spojením do Prahy pokračovať, čelí však aj kritike

Nesplnené sľuby o zavedení autobusových prípojov, kolísajúca kvalita služieb a najmä zvýšené ceny vyvolali vlnu reakcií zákazníkov na sociálnych sieťach. Priame spojenie s palubným servisom si ale napriek nepríjemnostiam väčšina cestujúcich pochvaľuje.

Regiojet, vlak, vlaky, zeleznica, Student Agency, prepoj Martin 2016 | BBonline.sk, ZVonline.sk

Vozne na trase čistia pri nočnom prestoji vo Zvolene.

Súkromný dopravca Regiojet zaviedol v decembri minulého roka novú vlakovú linku zo Zvolena do Prahy, ktorá zostala jediným priamym železničným spojením Zvolena a Prahy. Zákazníci štátnych železníc práve od decembra môžu v prípade záujmu o priamu linku využiť len jeden spací vozeň podvečerného vlaku, alebo musia prestupovať v Žiline.

Svojich zákazníkov však súkromný dopravca sklamal hneď na úvod. Nezaviedol avizované prípojné linky z Horehronia, či regiónu Rimavskej Soboty, ktoré by s ohľadom na skorý ranný odchod vlaku a jeho neskorší večerný príjazd uľahčili cestujúcim situáciu. Dopravca zaostal tiež so sľúbeným nasadením moderných vozňov Astra, ktoré začal na linku nasadzovať napokon až počas leta. Sklamaním bolo aj rozhodnutie dopravcu o zabezpečovaní kompletného palubného servisu až od stanice Martin.

„Stevardov v úseku Martin – Zvolen nenasadzujeme preto, lebo vlak tadiaľto prechádza vo veľmi skorých ranných hodinách. Odchod zo Zvolena je o 04.08 h a naspäť sa vracia až večer. V týchto časoch neprebieha vo vlaku servis,“ vysvetľuje PR manažér Regiojetu Aleš Ondrůj.

Regiojet, vlak, vlaky, zeleznica, Student Agency, prepoj Martin 2016 | BBonline.sk, ZVonline.sk

Pripájanie vozňov a elektrickej lokomotívy prebieha v Martine.

Cestujúci využívajúci spojenie z Českej republiky do nášho regiónu nás ale upozornili aj na nedostatky v rezervačnom systéme dopravcu. Ten už často neumožní kúpu lístka do vozňov pokračujúcich od Martina do Zvolena, aj keď v skutočnosti potom súprava pokračuje zaplnená často len z tretiny.

„Cestujúcim po stanicu Martin sa snažíme predávať lístky primárne do vozňov, ktoré končia v Martine. Rezervačný systém však umožňuje vybrať si klientovi ľubovoľné miesto, ktoré mu vyhovuje najviac a zmeniť to, ktoré mu systém vyberie automaticky. Vtedy sa môže stať, že takýto klient obsadí miesto vo vozni do Zvolena cestujúcemu, ktorí vlakom cestuje ďalej ako po Martin,“ vysvetľuje Ondrůj.

Linka bude pokračovať aj v novom grafikone

„Vďaka predĺženiu vlakovej linky RegioJet z Prahy, ktorá pôvodne končila v Martine, až do a Zvolena sa nám podarilo osloviť množstvo nových klientov zo stredného Slovenska, ktorí môžu cestovať vlakom pohodlne bez prestupu až do Českej republiky,“ uvádza PR manažér Regiojetu Aleš Ondrůj.

Spokojnosť dopravcu so zavedenou linkou podčiarkuje fakt, že s ňou počíta aj v nasledujúcom pripravovanom cestovnom poriadku. „RegioJet bude prevádzkovať medzinárodné expresy z Prahy do Zvolena aj v nasledujúcom cestovnom poriadku, ktorý vstúpi do platnosti v decembri 2016 a to v rovnakej intenzite spojov ako aj dnes. Do budúcna však nevylučujeme ani úpravy v cestovných poriadkoch,“ dodáva hovorca súkromného českého dopravcu.

Štátne vlaky už za nižšie ceny

Regiojet už pred letom začal s postupným zvyšovaním cien svojich lístkov, pričom akciovú desaťeurovú cenu v základnej triede štandard zachoval už len v niektoré dni. Ceny lístkov išli hore vo štvrtky a piatky, kedy sa zdvihli na základnú cenu na ceste do Prahy od 13,50 € a v nedele niekedy až na 17,80 € za lístok do najlacnejšej kategórie. Tým sa už český dopravca výrazne priblížil pôvodným cenám na trati pred jeho príchodom, ktoré začínali práve od 18 eur.

Regiojet, vlak, vlaky, zeleznica, Student Agency, prepoj Martin 2016 | BBonline.sk, ZVonline.skZvyšovanie cien súkromného dopravcu je pritom v kontraste s cenotvorbou štátnych železníc. Pre akciové ponuky Českých dráh ponúkajú tie svoje lístky na vybrané spoje medzi Zvolenom a Prahou počas dňa už tiež za sumu v prepočte niečo cez 11 eur, v rámci septembrovej akcie ešte o euro lacnejšie. Lístky za takéto ceny je ale potrebné zakúpiť vopred cez internetovú stránku Českých drah a nie je možné ich vrátiť. Možnosti internetového predaja lístkov na medzinárodné spoje prostredníctvom stránky Železničnej spoločnosti Slovensko sú len obmedzené.

Výhodou žltého dopravcu je, že lístky je možné kupovať kedykoľvek do vypredania za rovnakú cenu a ich bezplatné vrátenie je elektronicky možné až do pätnástich minút pred odjazdom vlaku.

Vlaky predstavujú pri spojení do Českej republiky spravidla cenovo priaznivejšiu alternatívu ako autobusy. Pri tých nedávno pribudlo nové spojenie, ktoré prevádzkuje ďalší český súkromný dopravca Leo Expres. Raz denne prevádzkuje medzi Zvolenom a Prahou priame autobusové spojenie, druhý pár autobusov vysiela z Banskej Bystrice  cez Zvolen do Starého Města pri Uherskom Hradišti, kde môžu cestujúci využiť prestup na vlak tohto dopravcu až do Prahy, respektíve späť.